Je werkt in het UMCG en je moeder is oud en heeft steeds meer zorg nodig. Het lukt je haast niet meer om alle ballen in de lucht te houden. Wat nu? ‘Samen met de medewerker zoek ik naar een oplossing', vertelt Silvia Brilstra die alles weet over mantelzorgregelingen.
Silvia Brilstra is mantelzorgmakelaar en ondersteunt UMCG-medewerkers die hun werk combineren met mantelzorg.

‘Veel mantelzorgende medewerkers wachten lang met hulp zoeken. Als ik ze aan het begin van het gesprek vraag hoe het met ze gaat en ze hun verhaal doen, komen vaak de tranen. Daarom heb ik altijd een doos tissues op tafel staan', vertelt Silvia Brilstra. Ze werkt als mantelzorgmakelaar in het UMCG en weet welke regelingen er binnen en buiten het UMCG zijn voor mantelzorgers.  

Als het een probleem wordt 

In Nederland is gemiddeld 1 op de 3 zorgverleners mantelzorger. Ook in het UMCG combineren veel medewerkers hun baan met de zorg voor een familielid, goede vriend of buurtgenoot. ‘Dat kan veel voldoening geven want het is fijn om iets voor je dierbare te kunnen doen. Maar het wordt een probleem als je het lastig vindt om de zorg te combineren met je werk en de dingen die je graag doet', weet Silvia. ‘Als je bijvoorbeeld niet meer kunt sporten, afspreken met vrienden of op vakantie gaan. En je moe bent en je hoofd niet goed bij je werk kunt houden omdat je je zorgen maakt over je dierbare.’ 

Welk knopje? 

Met de medewerker brengt Silvia de situatie in kaart en kijkt naar werk, inkomen, sociaal welzijn en woonomstandigheden, en de regelingen die er zijn. ‘Daarna kijken we aan welk knopje we het best kunnen draaien. In onze CAO is bijvoorbeeld vastgelegd dat je mantelzorgverlof kunt kopen. Helaas kan niet iedereen dat betalen en als je in roosterdienst werkt kan het lastig zijn om vrij te krijgen. Minder werken is dus niet altijd de oplossing. Ook kan het zijn dat je er gelukkiger van wordt als iemand anders op vrijdagmiddag voor je moeder zorgt zodat jij kunt blijven werken en ook eens mee kunt naar de vrijdagmiddagborrel.’ 

Op de hoogte 

Ze zoekt uit welke regelingen of hulp de medewerker goed kan gebruiken, en legt uit hoe je die kunt aanvragen. Bijvoorbeeld bij de gemeente. Ook vraagt ze altijd of de collega's en leidinggevende op de hoogte zijn van de situatie. Silvia: ‘Soms hebben ze er niets over verteld. Bijvoorbeeld omdat ze werk en privé gescheiden willen houden of zich schamen. Maar het is beter om het wel te vertellen. Dat zorgt vaak voor meer begrip.’