In de 27 automaten in het UMCG zitten veel gezonde, maar ook ongezonde producten. Flesjes water en mueslirepen, maar ook gevulde koeken, chocolade en frisdrank. Is het niet raar dat een ziekenhuis dat nog steeds verkoopt, terwijl we mensen juist willen helpen zo gezond mogelijk door het leven te gaan?

Het is gerust een dilemma te noemen. Als UMCG hebben we de ambitie om tot een volledig gezond en duurzaam assortiment te komen. En daar zijn we ook al goed mee op weg: van al het eten en drinken dat we momenteel aanbieden in onze warenautomaten, is minstens tachtig procent een betere keuze. Tegelijkertijd is de praktijk dat het blikje Coca Cola Zero het meest verkochte product van vorig jaar was. 12.000 keer kwam-ie hier in 2023 uit een automaat naar beneden vallen. En op nummer 2 staat de Kinder Bueno, die ruim 11.000 keer werd verkocht. Op drie volgt de eerste gezonde keuze een flesje Chaudfontaine mineraalwater, daar werd ruim 8.600 keer voor gekozen.

Emotie-eten

Hoe het komt dat er twee ongezonde producten er met een gouden en een zilveren plak vandoor gaan, heeft volgens Alfons Veltens van de Facilitaire Dienst te maken met emotie-eten. ‘Onze warenautomaten zijn dag en nacht beschikbaar. Als iemand in het holst van de nacht noodgedwongen een bezoek aan het UMCG brengt, kan bijvoorbeeld een gevulde koek uit de automaat eventuele negatieve of verdrietige emoties dempen.’

‘Ik wil zelf kunnen kiezen’

Tijd om poolshoogte te nemen bij een van de meest gebruikte automaten, die bij de hoofdingang. Daar wordt gewikt en gewogen: zal ik mijn lekkere trek stillen of houd ik me in? Iemand die zonder twijfels iets uit de automaat haalt, is Sanne van Dijk. ‘Mijn vader is hier vandaag geopereerd, ik kom hem nu ophalen.’ Uit de automaat rolt een flesje water. ‘Daar kom ik er dan nu goed mee vanaf hè?’, lacht ze. ‘Frisdrank ben ik überhaupt niet zo van. Maar ik vind het wel fijn om een keuze te hebben; dat kan een appel zijn, maar aan het einde van een lange dag misschien ook wel iets met chocola.’ 

Alleen gezonde tussendoortjes werkte niet

Gezonde leefstijl is een steeds belangrijker onderdeel van onze patiëntenzorg. Zou het dan niet beter zijn als we alleen maar gezonde tussendoortjes in de automaten hebben? In hoeverre houd je rekening met de groep mensen die snakt naar comfort food? ‘We hebben het een paar jaar geleden geprobeerd, enkel gezonde tussendoortjes verkopen. Ze werden niet verkocht’, weet Jeroen Broks, stafadviseur binnen facilitaire services van Bouw & Facilitair.

‘Onwil vanuit ons is het dus niet. Maar omdat de houdbaarheidsdatum van deze verse producten veel sneller verstrijkt, moesten we in deze pilots heel veel eten en drinken weggooien. Pure voedselverspilling, en dat willen we natuurlijk ook niet. Dan moet je op zoek naar een gulden middenweg waar wél markt voor is.’

Steeds gezonder en duurzamer aanbod

En die middenweg is gevonden. Er zitten vooral gezonde producten in de warenautomaten. En bijvoorbeeld ook frisdrank waar geen toegevoegde suikers in zitten en kant-en-klare broodjes van bruin brood. Gezondere keuzes liggen op ooghoogte in de automaat en op de ongezonde producten staat een sip emoji stickertje. Het UMCG volgt daarmee de Richtlijn Eetomgevingen voor Scholen. Die helpt ons het aanbod eten en drinken in het UMCG gezonder en duurzamer te maken. Van al het eten en drinken dat we momenteel aanbieden in onze warenautomaten, is minstens tachtig procent een betere keuze. Uiteindelijk is het de ambitie om naar een volledig gezond en duurzaam assortiment te komen. Ongeacht het dilemma.

Landelijke afspraken

Het UMCG heeft het Nationaal Preventieakkoord ondertekend. Daarin staan afspraken om Nederlanders gezonder te maken door onder andere overgewicht terug te dringen. Goede Zorg Proef Je helpt het UMCG deze afspraken daadwerkelijk te halen.

Het Dilemma

Het Dilemma

In het UMCG lopen we tegen allerlei soorten dilemma’s aan. In de rubriek Het Dilemma diepen we er elke acht weken een uit en laten we zien hoe we hiermee omgaan.