U kunt hier uw voorkeuren instellen voor cookies voor sociale media en doelgerichte reclame. We plaatsen altijd functionele cookies en analytische cookies. Functionele cookies zijn nodig om de site goed te laten werken. Met analytische cookies verzamelen we anonieme gegevens over het gebruik van onze site. Met die gegevens kunnen we de site verder verbeteren zodat u makkelijker kunt vinden wat u zoekt.
Eerst meters maken, dan meester worden: hoe gildeleren mbo-verpleegkundigen klaarstoomt voor de zorg
Door: Eline van der Meulen
Leestijd: 4 min.
Verpleegkundige word je niet door alleen uit boeken te leren. In het UMCG krijgen mbo-verpleegkundigen in opleiding daarom een unieke kans: via het UMCG Gilde Verpleegkundige-traject leren ze het vak op de werkvloer. Een uitdagende leerroute die hen direct voorbereidt op het echte werk. Gildestudent Annegre van Donselaar (20) deelt haar ervaringen over deze praktijkgerichte opleiding.
Het UMCG is het enige universitair medisch centrum in Nederland dat een gildetraject aanbiedt voor mbo-verpleegkundigen. Daarin werkt het UMCG samen met drie Groningse mbo-scholen: het ROC Menso Alting, Noorderpoort en het Alfa college. Studenten starten hun opleiding op een van deze scholen en kunnen vanaf het derde leerjaar kiezen voor het Gilde. Daarbij volgen ze hun lessen in het UMCG en brengen ze de theorie meteen in de praktijk.
Het traject is gewild en heeft per leerjaar ongeveer vijftig plekken. Net zoals in het oude bakkersgilde, waarin een meester zijn knecht het vak leerde, krijgen studenten direct begeleiding van ervaren zorgprofessionals op de werkvloer. Gildedocenten Ingeborg Meijer en Maaike Visser maken deel uit van een team van zes docenten van de ROC’s die het Gilde ondersteunen. Zij vertellen: ‘We werken met een kleinschalige groep waarin studenten elkaar en de docenten goed kennen. Dat maakt het Gilde uniek en extra waardevol.’
Vanaf dag één meedraaien in het ziekenhuis
Annegre is een van de studenten die haar kans heeft gegrepen. Ze zit in haar laatste jaar van de mbo-Verpleegkundige opleiding niveau 4 en loopt dus nu ook haar laatste stage, op de afdeling abdominale chirurgie. Daarvoor liep ze stage op de kraamafdeling, neurologie en hematologie. Annegre weet nog goed toen ze voor het eerst voelde dat ze als gildestudent echt van waarde was. Dat ze de juiste keuze had gemaakt om aan het gildetraject mee te doen. ‘Op de kraamafdeling zorgde ik een paar dagen voor een moeder en haar pasgeboren baby. Toen zij naar huis mochten, kwam ze speciaal naar me toe om me te bedanken. Een week later belde ze naar de afdeling en vroeg naar mij. Ze wilde me graag nog een keer vertellen hoe fijn ze het had gevonden dat ik zo goed voor haar en haar kleintje had gezorgd, en hoe goed het nu thuis ook met hen ging. Dat vond ik zó bijzonder, zeker omdat ’t pas mijn eerste stage was.’
Annegre's UMCG-personeelspas waar "leerling-verpleegkundige" op staat
De kracht van gildeleren
Wat het gildetraject uniek maakt, is de combinatie van leren en werken. Annegre: ‘We hebben drie stagedagen per week en twee lesdagen in het ziekenhuis. Vanaf het derde jaar van de opleiding breng je al je tijd in het UMCG door, inclusief weekend- en late diensten. Ik draai echt volledig mee op een afdeling.’ Door hele dagen in het UMCG rond te lopen, zijn ook de lijntjes met docenten en praktijkbegeleiders kort. ‘Je kunt elkaar zo even opzoeken, dat vind ik superfijn.’
Al die praktijkervaring heeft Annegre inmiddels een stevige basis gegeven. ‘Soms vergeet ik hoeveel ik al weet. Tot ik op een nieuwe afdeling kom en ineens denk: wauw, eigenlijk gaat heel veel gewoon vanzelf. Kennis en vaardigheden bouw je blijkbaar op zonder dat je het altijd doorhebt. Daar ben ik dan stiekem ook wel trots op’, vertelt Annegre.
Ook de gildedocenten zien de kracht van deze manier van opleiden. ‘Studenten zitten continu in een leeromgeving, dat is nu zo mooi aan gildeleren. Ze groeien enorm! Niet alleen in kennis, maar ook persoonlijk: in zelfstandigheid en zelfvertrouwen.’
Gildedocenten Ingeborg Meijer (l) en Maaike Visser (r)
Leren omgaan met de dynamiek van de zorg
Het werken op verschillende afdelingen helpt studenten niet alleen bij een soepele overgang naar het werkveld, maar ook om zich te ontwikkelen als zorgprofessional. Ze leren omgaan met uiteenlopende, vaak complexe ziektebeelden, onverwachte situaties en de dynamiek van een ziekenhuisomgeving. Die variatie maakt hen flexibel en weerbaar. ‘Soms maak je op de werkvloer dingen mee die je niet zomaar van je afschudt’, zegt Annegre. ‘Gelukkig is er aan het begin van onze lesdag tijd om terug te blikken op bijvoorbeeld heftige situaties tijdens je stageweek. Het helpt om ervaringen te verwerken en met meer vertrouwen door te groeien in ons vak.’
Groeien, leren, werken – en het liefst ook blijven
Na haar opleiding wil Annegre heel graag in het UMCG blijven werken. ‘Dankzij het gildetraject ken ik de systemen in het UMCG, de werkwijze, de mensen. Ik voel me echt goed voorbereid op een toekomst als verpleegkundige.’
Voor mbo-studenten die twijfelen over het traject heeft ze een duidelijke boodschap: ‘Je kunt vaak meer dan je denkt. Het is een intensief programma met veel verantwoordelijkheden, maar je groeit er enorm van. En als je een toekomst in het ziekenhuis ziet, is dit een goede manier om je daarop voor te bereiden.’
Het Gilde is daarmee niet alleen onderdeel van een opleiding, maar kan ook een springplank zijn naar een carrière binnen het ziekenhuis. Studenten zoals Annegre bewijzen dat leren in de praktijk een mooie en gerichte voorbereiding is op de veelomvattende, uitdagende wereld van de verpleegkunde.
Geleerd
In het UMCG kom je veel verschillende mensen in opleiding tegen. We zijn dan ook een plek waar onderwijs gegeven en ontwikkeld wordt. In de rubriek Geleerd kun je meelopen met de mensen, het onderwijs en de opleidingen. Elke acht weken opnieuw.