Oh nee! Je bent bijna bij het UMCG aangekomen, als je ineens een lekke band hebt. Geen probleem: breng je fiets naar de UMCG-fietsenmakers en aan het eind van de dag is je fiets weer klaar.

Met veel plezier kom ik regelmatig bij onze eigen fietsenmakers: ze leveren goed werk en de kosten vallen meestal erg mee. 4,20 euro moest ik de laatste keer betalen. Mijn ketting maakte veel lawaai. Even aanspannen en smeren en nu fietst ‘ie weer als een zonnetje! Wat is hun geheim? 

Afspraakbanen 

‘We zijn eigenlijk een bedrijfje binnen een bedrijf’, vertelt Marc den Boef. Marc coördineert de fietsenmakerij van het UMCG, die op twee locaties zit: bij de fietsenstalling rechts van de hoofdingang en in de fietsenkelder onder het Collegezaalgebouw. Eerst werd dit door Werkpro gedaan, maar sinds acht jaar is het onderdeel van het UMCG. 
 
Marc vertelt dat hij acht man in vaste dienst heeft met een zogenaamde afspraakbaan: een aangepaste werkplek voor mensen die extra voorzieningen of begeleiding nodig hebben om hun werk te kunnen doen.   

‘Blij om een bijdrage te kunnen leveren’ 

Eén van de acht collega’s met een afspraakbaan is René Polkerman. Het werk bevalt hem goed. ‘Ik heb altijd zwaar werk gedaan, maar kan dat om medische redenen nu niet meer doen.’ Uitgebreid vertelt hij zijn verhaal. De afdronk: hij is vooral blij dat hij hier op deze manier een bijdrage kan leveren. René repareert zelf geen fietsen: hij houdt toezicht op de fietsenstalling, helpt mensen als zij hun fiets komen brengen of halen en maakt mensen wegwijs. 

UMCG’ers, studenten en Oosterparkers 

Ondertussen lopen af en toe mensen binnen met diverse problemen. Een los zadel, een lege band: ze zijn vaak snel geholpen en weer vertrokken. Ook een volgende klant heeft een lege band: het lukt hem niet om deze op te pompen. Marc ziet gelijk wat er aan de hand is: het is een ander ventiel dan gebruikelijk. ‘Een Frans ventiel, heb jij daar ooit van gehoord?’, zegt de man lachend tegen een vriend. Binnen een minuut is hij weer vertrokken: probleem opgelost. ‘95 procent van onze klanten zijn UMCG’ers’, vertelt Marc. ‘Maar ook als je niet in het UMCG werkt dan ben je welkom. Er komen ook veel studenten en we hebben een aantal vaste klanten uit de Oosterparkwijk die ons goed weten te vinden.’ 


 

Meer fietsenstallingen nodig 

Marc sleutelt verder aan de laatste fiets van vandaag. ‘Alle soorten reparaties kunnen we doen’, vertelt hij. ‘Dat wil zeggen: alles wat analoog en mechanisch is: we hebben helaas geen uitleesapparatuur voor elektrische fietsen.’ Het brengt hem op een probleem dat hij graag benoemd wil hebben. ‘Het is nu vakantie en dus valt het mee, maar normaal staat de fietsenstalling bomvol. Mensen komen op dure en steeds vaker elektrische fietsen naar het werk en willen die graag goed kunnen stallen. Als je als werkgever promoot om met de fiets naar je werk te komen, dan moet je er ook voor zorgen dat mensen die fietsen goed kwijt kunnen. Er moeten meer fietsenstallingen komen.’ 


 

Het geheim? 

Tot slot, wat is dan het geheim van de fietsenmakers van het UMCG? Dat je er voor ieder probleem met je fiets, groot of klein, terecht kunt? Dat je snel geholpen wordt en dat ze over het algemeen niet duur zijn? Dat als je UMCG'er bent, je fiets tijdens je werktijd wordt gemaakt zodat je aan het eind van de dag met een herstelde fiets weer naar huis kunt? Ja, dit alles maakt het tot een fijne fietsenmaker. Maar het échte geheim zijn René en zijn collega’s. De gouden krachten van onze fietsenmakers die elke dag voor iedereen klaar staan.

Ondertussen in het UMCG 

Het UMCG is niet alleen een maar een universitair medisch centrum. In de rubriek Ondertussen in het UMCG zie je elke acht weken dat er in deze ‘stad in de stad’ zoveel meer gebeurt dan je op het eerste oog denkt.