Jeanine von Hebel leerde net als haar studiegenoten op de opleiding HBO-Verpleegkunde kritische onderzoeksvragen te formuleren en literatuuronderzoek doen. Maar het bijzondere is: 'Eenmaal aan het werk, laat je dat weer los.'
Waarom werken we zo?
Op de verpleegafdeling voor maag-darm- en leverziekten houdt ze zich bezig met kwaliteit van zorg en steeds vaker vroeg ze zich af waarom ze eigenlijk op een bepaalde manier werken. 'Kan het niet beter, kan het niet efficiënter en duurzamer, dacht ik.’ Ze vertelde aan een collega dat ze daarom de master Verplegingswetenschappen wilde gaan doen. ‘Dat is net iets voor jou’, reageerde de collega.
Wanneer is een artikel goed?
Ook verrassend, want op de HBO-V vond Jeanine onderzoek doen eigenlijk niet leuk. 'Nu kwam ik wel op Verplegingswetenschappen uit. Tijdens die master zag ik nog beter hoe groot de ontbrekende schakel is tussen verpleegkundig onderzoek en de praktijk. 'Onderzoek doen en vervolgens resultaten implementeren, was niet goed ingebed in het dagelijks werk van verpleegkundigen. Verpleegkundigen willen best volgens EBP werken. Maar het is niet eenvoudig om goed te zoeken in de juiste databases en te bepalen waarom een artikel goed is of niet.'
Zonder barrières nadenken
Na haar master wilde Jeanine uitdrukkelijk aan het bed blijven werken én onderzoek doen. 'Zodat je terwijl je onderzoek doet, verbinding houdt met de dagelijkse praktijk.' Jeanine werkt een dag in de week met het Verpleegkundig Platform van het UMCG aan de ontwikkeling van het vak. En op zo'n dag is ze achter de pc gaan zitten om te bedenken hoe EBP in het UMCG eruit zou kunnen. 'Ik dacht: 'Wat nou als er geen barrières zouden bestaan? En toen ben ik gaan typen.'
Erkenning voor de leerlijn
De opzet voor een EBP-leerlijn die uit dat getyp tevoorschijn kwam, liet ze lezen aan het kernteam van het Verpleegkundig Platform. En nu is er niet alleen een leerlijn voor UMCG-verpleegkundigen, maar ook geld om die in te voeren. Jeanines werk werd in januari gelauwerd met de Innovatieprijs Onderwijs en Opleiden die het UMCG elk jaar uitreikt.
Workshops en werkgroepen
'Er komen workshops EBP voor iedere geïnteresseerde verpleegkundige', legt Jeanine uit. 'En het idee is, dat er van elke verpleegafdeling twee of drie verpleegkundigen zich gaan bezighouden met EBP. Eens in de twee, drie maanden komen die werkgroepen van elke afdeling bijeen om van elkaar te leren. En het liefst willen we één keer in het jaar een congres organiseren om de onderzoeksresultaten te presenteren.'
Passende zorg voor patiënten
Uiteraard moeten de onderzoeksresultaten ook in het dagelijks werk verankerd worden. 'Een heel simpel voorbeeld is dat we gewend zijn om elke 96 uur infuuslijnen te vervangen. Maar uit eerder verpleegkundige onderzoek blijkt dat dat prima één keer per week kan. Dat scheelt tijd voor de verpleegkundige en materiaal, dus waarom is dat niet verwerkt in de protocollen? Een ander voorbeeld is dat je uitkomsten uit patiënttevredenheidsonderzoek als basis van een onderzoeksvraag neemt en kijkt hoe je daarmee de zorg kunt verbeteren. Zo krijg je voor patiënten ook meer passende zorg.'
Benieuwd naar de onderzoeksvragen
'Het lijkt mij dat je een dag in de maand moet besteden aan onderzoek en de implementatie van de resultaten in de zorg', zegt Jeanine. 'Anders gaat de nieuwe kennis alsnog verloren.' Ze is benieuwd met wat voor onderzoeksvragen de verpleegkundigen allemaal gaan komen. 'En hoe we van elkaar kunnen leren.'