Het team van No Guts No Glory deed onderzoek op het Lowlands-festival, trad op in Paradiso, bezocht diverse Parkinson Cafés en bracht een receptenboek uit. Het is maar een greep van hun activiteiten. Allemaal met één doel: uiteenlopende groepen informeren over hun onderzoek naar de vraag of het verbeteren van de darmgezondheid door gezonde voeding een gunstig effect heeft op hersenaandoeningen. Het gaat daarbij om schizofrenie, bipolaire stoornissen, Alzheimer en Parkinson. De Hersenstichting maakte dit onderzoek mogelijk.
Thema onderzoek leent zich goed voor betrekken breed publiek
De Communication Initiative Award bekroont initiatieven die met succes een breed publiek betrekken en inspireren. Volgens Iris Sommer leent het thema van dit onderzoek zich heel goed voor uiteenlopende activiteiten. ‘Op basis van de literatuur konden we al snel voedingsadviezen, recepten en boodschappenlijstjes maken. Er valt daarmee al veel gezondheidswinst te behalen. Bij ouderen is soms sprake van ondervoeding, bij volwassenen meestal juist van te veel voeding. En jongeren kiezen vaak voor kant-en-klaar maaltijden omdat ze geen tijd en zin hebben om te koken. Je moet ieders brein op de juiste manier met informatie voeden. Daarom hadden we voor deze verschillende groepen ook zulke verschillende activiteiten om onze studie onder de aandacht te brengen.’
'Practice what you preach'
Eigen ervaringen onderzoekers verwerkt in de activiteiten
De jury was zeer onder de indruk en loofde het enthousiasme, de zorgvuldigheid en de betrokkenheid van het team. ‘Het bleek dat ieder van ons team het leuk vond om voor groepen het onderzoek toe te lichten. Sommigen zijn zelfs echte podiumdieren. We hebben iedereen ingezet voor de groep waar ze zelf ook bij horen. Zij kunnen het beste inschatten wat het goed doet voor die groep. En waar mogelijk hebben we de eigen ervaringen van de onderzoekers verwerkt in de activiteiten.'
Voldoende deelnemers door de verschillende activiteiten
Door deze activiteiten kreeg het team van No Guts No Glory voldoende deelnemers voor hun onderzoek. ‘We volgen 107 deelnemers met een hersenaandoening. Zij krijgen 12 weken een voedingsbox met gezonde voeding. We komen in 15 maanden tijd zes keer bij de deelnemers thuis en nemen dan verschillende vragenlijsten met ze door en we onderzoeken hun bloed en ontlasting. Ik verwacht dat we komend jaar de eerste resultaten hebben.’
Begin vroeg, zet iedereen in en specifieke boodschap voor iedere groep
Iris Sommer heeft enkele adviezen voor andere onderzoekers. ‘Begin al voorafgaand aan de studie met communiceren en ga er mee door tot ver na afloop er van. Vooraf krijg je dan al heel leuke en nuttige feedback. Dat zijn soms echt eyeopeners voor het onderzoek. En zet het hele team van onderzoekers in, als blijkt dat een team het leuk vindt om te doen. Heel belangrijk is ook te beseffen dat elke doelgroep een eigen specifieke boodschap nodig heeft.’
Met prijs nieuwe communicatie activiteiten realiseren
Het team krijgt een bedrag van €50.000,- voor nieuwe communicatie-activiteiten. Hier hebben ze al ideeën voor. Sommer: ‘We krijgen de prijs op 28 mei uitgereikt bij een NWO-congres. Daar mogen we een workshop verzorgen over wetenschapscommunicatie. We hebben er nu al zin in. Verder opent op Valentijnsdag een tentoonstelling in het Universiteitsmuseum over hersenonderzoek. En we willen een aantal concrete onderzoeksvragen interactief bespreken. We zitten hierbij te denken aan een soort Ronde Tafel Diner. Maar dat moeten we nog wat uitwerken. ‘