Eerstejaarsstudent geneeskunde Thijmen Bergwerff klapt zijn laptop open en zo komt het e-learning platform Versatest tevoorschijn. In woord en beeld verschijnt een serie modules die hij moet leren. ‘Stel, je zoekt alles over het hart, dan typ ik in de zoekbalk ‘hart’. Als ik dan de module ‘hart’ open, zie je links blokken tekst en rechts een 3D-model van het hart.’ Het leerdoel staat er bij, de link met het onderwijsprogramma én de gemiddelde tijd die je erover doet om de module te doorlopen. 'Dat laatste’ , glimlacht Thijmen, ‘willen studenten zeker graag weten.'
Hartkleppen van alle kanten
Van ouderejaars en artsen heeft hij gehoord hoe zij anatomie uit boeken leerden. 'Probeer dan maar eens in je hoofd te bedenken hoe iets er uitziet. Hier kan ik een interactieve thorax openen, draaien en helemaal bekijken. Als je zo actief mee kan kijken en voelen, dan leert dat echt beter. Ik kan hierin ook de opdrachten maken en meteen checken wat ik goed heb.'
Best Blended
Juist de afgelopen twee ‘coronajaren’ zijn er binnen de universiteit volop nieuwe onderwijsvormen ontwikkeld die blended learning mogelijk én leuk maken. Thijmen had dan ook geen enkele twijfel toen hij als lid van de opleidingscommissie werd gevraagd welke onderwijsvernieuwing hij zou nomineren voor de Best Practice Award 2022.
Hoera!
De vier docenten en onderwijsontwikkelaars Noha El-Baz, Frank Schuring, Marieke van Heuvelen en Marco Gresnigt zijn belangrijke gezichten achter het e-learning platform Versatest. Zij werden op 8 april tijdens het slot van het Education Festival van de Universiteit Groningen gelauwerd met de derde plaats voor de Best Practice in Teaching and Learning Award 2022.
Inzoomen in de cel
Thijmen laat op zijn beeldscherm nog even een visual van weefsel zien. 'Voor anatomie en histologie werken deze modules het allerfijnst, vind ik. ‘Tot in de individuele cellen en substructuren kan ik inzoomen om ze te bestuderen. Als je dan nagaat hoe ze als illustraties, soms ook nog in zwart-wit, in een boek staan, dan moet je wel heel goede ogen hebben om ze te bestuderen.'
Interactief
Live studeren en werken met medestudenten en docenten is altijd beter natuurlijk, zegt Thijmen. 'Maar… dit platform is ook geen vervanging voor de colleges. Het is het interactief maken van de literatuur én het is een naslagwerk. Ook heel handig als ik straks de kliniek inga. Dan kan ik nog even in woord enbeeld zien hoe je bijvoorbeeld de bloeddruk meet.'
Copyright ©UG, photo: Marcel Spanjer