Veel studenten en zorgprofessionals ervaren stress en prestatiedruk. Dat is helaas geen nieuws en zorgt voor ziekte en uitval. Om hier iets aan te doen is in het onderwijs steeds meer aandacht voor persoonlijke ontwikkeling. We willen tenslotte dat de dokters en onderzoekers gezond en met plezier aan het werk zijn en blijven.

In de derde aflevering van de podcast UMCGesprekken gaan we hierover in gesprek met Joke Fleer, adjunct-hoogleraar gezondheidspsychologie en arts-onderzoeker Malou Luchtenberg. 

Hoe dan?

De grote vraag aan hen: hoe doe je dat, stilstaan bij je persoonlijke ontwikkeling? Waar haal je de tijd vandaan? In de zorg gaat de patiënt altijd voor, onderzoekers leven van deadline naar deadline en studenten zijn druk met hun studie en het opbouwen van een indrukwekkend cv omdat hun latere carrièrekansen daar van af hangen.

Gelukkige, gezonde studenten en professionals

In de podcast vertelt Malou Luchtenberg over haar ervaringen. Malou heeft haar opleiding geneeskunde gecombineerd met een promotietraject. Ze werkt nu als arts bij de afdeling Kindergeneeskunde in het MCL en is supervisor van een MD/PhD-student. Joke Fleer is oprichter van Scope, het expertisecentrum voor persoonlijke ontwikkeling van het UMCG en de RUG. Zij vertelt onder andere hoe verschillende vernieuwende onderwijsvormen kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van gelukkige, gezonde studenten die kunnen reflecteren op zichzelf en hun omgeving. 

Domino-effect

Met hun verhalen en ervaringen maken Joke en Malou duidelijk hoe noodzakelijk het is om af en toe stil te staan bij wie je bent, wat je doet en wat je wilt. Tijd maken voor persoonlijke ontwikkeling blijkt dan als een domino-effect te kunnen werken om de zorg en de professionals gezonder te maken. 

Benieuwd naar hun verhaal? Luister de podcast.